Obrađuje se jedno slovo na jednom času, nekada
je bilo slovo četiri dana, pa dva slova sedmično, a danas jedno štampano ili pisano
slovo, odvojeno ili uporedo, na jednom času. Češće se praktikuje uporedna obrada
slova, tj. obrada štampanog i pisanog slova na istom času.
Etape usvajanja PČiP po monografskom postupku
su:
- priprema za PČiP
- monografska obrada slova i uvođenje učenika u PČiP
- usavršavanje čitanja i pisanja
Pripremni
period za PČiP traje 1-3 sedmice, u zavisnosti od predznanja učenika, metodičke
obučenosti nastavnika i materijalno-tehničkih uslova.
Sadržaji nastave u ovo periodu
su:
- usvajanje pojmova glas, riječ, rečenica
- analitičke vježbe (analiza riječi na glasove)
- sintetičke vježbe (sinteza glasova u riječi)
- motoričke vježbe
- sve je prožeto vizuelnim i akustičnim vježbama.
Prije
obrade pojma glasa preporučuje se obrada pojma riječ, i to od pojma predmeta, preko
slike do naziva tj. pojma riječi.zatim se obrađuje glas, a rečenica se formira globalnim
putem polazeći od teksta ili sintetičkim polazeći od riječi.
Tempo
sledeće etape obrade slova je u praksi različit (obično do kraja 1.polugodišta). Redoslijed obrade je dat u bukvaru.
Nakon
ove etape u usavršavanju čitanja i pisanja se koristi čitanka i druga literatura, organizacija
časa se vrši prema metodičkim koncepcijama
i zahtjevima rada na književnom tekstu.
Pozitivna obilježja monografskog postupka:
- može se primjenjivati kod slabih predznanja učenika ili ako ih uopšte nemaju
- stečeno je više iskustva i metodičkih saznanja o ovom nego o ostalim postupcima
- pripremanje i izvođenje nastave je didaktičko-metodički jednostavnije (učitelji početnici ili oni koji ne skloni unošenju novina)
- udžbenik (bukvar) je najčešće koncepcijski pripremljen po monografskom postupku
- ne koristi prethodna znanja učenika koja su u stalnom porastu ( čak i oni koji već čitaju moraju raditi slovo po slovo)
- neekonomično i neracionalno, traje vrlo dugo što usporava napredovanje i u ostalim predmetima
- didaktičko-metodički šablonizam u vidu stalnog ponavljanja istog redoslijeda etapa izaziva monotoniju, dosadu i demotiviranost učenika i učitelja
Nema komentara:
Objavi komentar