Postoje različite klasifikacije metoda i postupaka u nastavi početnog čitanja i pisanja. Neki metodičai razlikuju zastarjele, prevaziđene metode početnog čitanja i pisanja (analitičke, sintetčke, analitičko-sintetičke sa monografskom obradom slova) i aktuelne, moderne i savremene metode (globalna, analitičko-sintetička metoda sa grupnom obradom slova ili sa kompleksnim postupkom u obradi slova i čitanja). Ovaj kriterijum klasifikacije je neprecizan.
Najčešći kriterijumi klasifikacije metoda početnog čitanja i pisanja je osnovni pristup u učenju slova i čitanja, i, razlikujemo dva takva pristupa:
- Da se pođe od elementa jezika (glas, slovo), da se njihovom sintezom dođe do cjeline (riječ, rečenica, tekst). Npr. elementi (D+A+N) = (DAN) cjelina.
Tada primjenjujemo sintetički metod. - Da se krene od jezičke cjeline (riječ, rečenica, tekst) i njihovom analizom dođe do elemenata (glas, slovo). Npr. riječ, cjelina (DAN) = elementi (D+A+N)
Tada primjenjujemo analitičku metodu.
Prije analize i sinteze u pripremnom periodu izvrši se formiranje pojmova glas, slovo, riječ, rečenica. Sintezom se polazi od elemenata govora i pisma - glasova i slova i od njih se sastavljaju cjeline- riječi. Analitičkim metodom se ide obrnutom, tj, "rastavljanjem" cjeline ili riječi, čime se dolazi do njihovih dijelova - slova ili glasova.
PPrema osnovnom pristupu u učenju čitanja, metode i postupke u nastavi početnog čitanja i pisanja klasifikujemo:
- SINTETIČKE METODE
- metod sricanja
- metod glasanja
- metod vokalizacije
- slogovna (silabička) metoda
- metoda prirodnih glasova
- fonografska metoda
- fonetička (pojmovna) metoda
- fonomimička metoda
- ANALITIČKA METODA
- metoda teksta (Žakotova metoda)
- metoda normalnih rečenica
- metoda normalnih riječi
- GLOBALNA METODA
- GLASOVNO ANALITIČKO-SINTETIČKA METODA
Postupci u obradi slova:
- monografski postupak
- grupna obrada slova
- kompletni postupak
Nema komentara:
Objavi komentar