Reklame odobrio Google

utorak, 12. studenoga 2013.

Grupna obrada slova

Kompromisno rješenje između zastarjelog, jednostavnog i neefikasnog monografskog i vrlo složenog, težeg ali efikasnog kompleksnog postupka, ublažavaju se osnovni nedostaci monografskog bez radikalnih i složenih koncepcijsko-metodičkih promjena.

U zavisnosti od frekventnosti glasova - slova u strukturi određenog jezika (govora i pisma), od fonemske jednostavnosti glasa i grafičke strukture slova, mogu se formirati različiti modeli grupisanja slova:
  • I MODEL (grupno ćirilica)
    Мм-Аа, Ии-Шш, Нн-Оо, Рр-Ее, Сс-Јј, Вв-Уу-Тт, Пп-Лл-Кк, Зз-Бб-Гг, Дд-Жж, Чч-Љљ, Цц-Њњ, Ћћ, Џџ-Ђђ, Фф-Џџ
    (Nastava početnog čitanja i pisanja - Titograd, 1975.)
  • II MODEL (grupno ćirilica)
    Мм-Аа, Тт-Ии, Нн-Оо-Сс, Ее-Пп-Уу-Јј-Шш-Лл, Вв-Рр-Зз, Кк-Дд, Љљ-Жж-Бб, Гг-Чч, Њњ-Ћћ, Џџ-Хх-Цц, Ђђ-Фф.
    (Nastava početnog čitanja i pisanja - Beograd, 1972.)
  • III MODEL (grupno ćirilica)
    Аа-Мм-Ии-Шш-Нн-Ее, Пп-Оо-Јј-Сс-Уу-Тт, Вв-Кк-Дд-Лл-Пп-Гг, Бб-Цц-Зз-Ћћ-Хх-Чч, Љљ-Жж-Њњ-Фф-Ђђ-Џџ
    (Učenje otkrivanjem, Dečije novine - 1983.)
  • IV MODEL (kombinovano, pojedinačno i grupno ćirilica)
    Аа, Мм, Ии, Тт, Оо, Нн, Сс, Ее-Пп, Јј-Уу, Лл-Љљ, Шш, Гг-Пп, Зз-Вв, Кк-Дд, Бб, Чч-Ћћ, Хх-Жж, Фф, Цц-Њњ, Ђђ-Џџ
    (Metodički priručnik uz bukvar i nastavne listove za I razred osnovne škole - Beograd- Novi Sad 1990.)
  • V MODEL (kombinovano, pojedinačno i grupno, naizmjenična obrada velikih i malih štampanih slova - Latinica)
    A-I-M-N-E, O-S-Š, J-U, T-R-D, L-V, C-Č, P-G, a-e-o-v-š-u-i-c-č-j-p, n-m-l, g-t-d-r, Kk-Bb, Ćć, Zz-Žž, Nj nj-Lj lj, Hh-Ff, Đđ-Uu
    (Bukvar za I razred osnovne škole - Sarajevo - 1990.)
  • VI MODEL (kombinovano monografska i grupna obrada slova, kombinovano veliko i malo štampano slovo - Latinica)
    I-O, A-U, M-N, R, Š, L-E, H-S, V-J, o-s-š-v, i-e, u-a, h, n-m, i-j, r, Kk, Pp, Zz-Žž, Dd-Bb, Tt, Gg, Cc-Čč-Ćć, Lj lj, Nj nj, Dž dž
    (Početnica Dobro jutro - Zagreb - 1983.)
  • VII MODEL (grupna i monografska obrada, istovremena obrada velikih i malih štampanih slova - Latinica)
    Aa-Uu, Mm-Jj, Ee-Oo-Ii, Šš-Nn, Rr, Ll-Ss, Hh-Vv-Tt, Zz-Žž, Kk-Pp, Cc-Čč-Ćć. Bb-Ff, Dd, Đđ, Gg, Lj lj, Nj nj, Dž dž
    (Početnica Put u slovograd - Sarajevo - 1994.)
Postoje i različiti modeli grupisanja pisanih slova, što se razlikuje od grupisanja štampanih slova, jer su drugačiji oblici:
  • I primjer (kombinovana, pojedinačna i grupna obrada velikih i malih pisanih slova - latinica )
    Mm-Aa, Nn-Oo, Ii-Šš, Pp-Tt, Ss-Ee, Kk-Ll-Zz, Jj-Uu, Rr-Dd, Lj lj-Žž-Čč, Gg-Hh-Nj nj, Bb-Vv, Ćć, Cc-Dž dž. Đđ, Ff
  • II primjer
    i, n, m, o, a, e, Vv, Hh, Ll-Jj, A, M, N, Kk, Ss, Šš, E, O, Rr, Đđ, Tt, Pp, Bb, Zz-Žž, Cc-Čč, Lj lj, Nj nj, Ff, Đđ-Dž dž  
U odnosu na monografski postupak grupna obrada slova ima sljedeće prednosti:
  1. sve više se oslanja na sve bogatija prethodna znanja djece
  2. odbačen je razvučeni i dugotrajni pripremni period koji je sputavao želju učenika i roditelja da djeca što prije nauče da čitaju i pišu
  3. povećava se broj djece obuhvaćene predškolskim vaspitanjem što daje bolju osnovu
  4. skraćeno je vrijeme učenja PČiP što doprinosi dinamici, raznovrsnosti, zanimljivosti i intenzivnijem radu i razvoju učenika
Slabosti:
  1. teža je od monografske jer za kraće vrijeme treba se uraditi veći broj zadataka te su djeca opterećena dodatnim aktivnostima što ih u većoj mjeri psiho-fizički angažuje, zamara i dekoncentriše, te učitelj treba da inicira promjenu aktivnosti, načina rada i odmora
  2. grupnom obradom slova nije individualizirano učenje niti tempo napredovanja učenika u usvajanju slova, čitanja i pisanj
  3. ubrzano učenje PČiP može se u nekim slučajevima i negativno odraziti na kvalitet čitanja i pisanja, dovesti do mehaničkog učenja, verbalizma, formalizma, neurednosti, nesigurnosti...pa se preporučuje svakodnevno vježbanje u glasnom i thom čitanju i raznim formama pisanja.

Nema komentara:

Popularni postovi