Čas obrade slova po monografskom postupku sadrži određene
etape u cjelovitoj metodičkoj strukturi:
- U uvodnom dijelu časa vrši se psihološka jezička priprema koja se odnosi na prikladan pristup određenom glasu (oponašanje glasa u prirodi, slušanje muzičke kompozicije „Na slovo, na slovo“, razgovor o slici, uočavanje bića i predmeta čije ime počinje određenim glasom).
- Tokom glavnog dijela časa vrši se:
- obrada galsa (Izdvajanje glasa, povezivanje sa glasovima u prirodi, izgovaranje glasa, uoćavanje glasa u raznim riječima,
- Samostalan rad na oblikovanju slova,
- Pisanje slova,
- Čitanje (slaganje riječi u slovarici, ščitavanje novog sloga dodavanjem i oduzimanjem slova, zamjenjivanjem slova, čitanje i interpretacija teksta iz udžbenika (bukvara ili početnice), vježbe različitih vrsta čitanja (glasno, tiho, horsko), pripremljenih tekstova)
- Samostalni i stvaralački rad učenika (sastavljanje riječi od zadanih slova, pisanje riječi, sastavljanje rečenica od zadatih riječi, dopunjavanje započete rečenice, praktične i ilustrovane aktivnosti, rebusi i ukrštene riječi)
U završnom dijelu časa vrše se relevntne aktivnosti ponavljanja, vježbanja i stvaralačkog ispoljavanja učenika kao što su modelovanje slova, sastavljanje riječi i rečenica pisanje slova, riječi i rečenica, učeničko čitanje sa određenim zadatkom, ilustrovane aktivnosti, jezičke igre, zadavanje zadaće i slično. Ne znači da će sve navedene aktivnosti biti zastupljene u svakom času obrade slova. U početknim časovima obrade više će se koristiti glasovna analiza, a poslije obrade datog slova, glasovna sinteza.
- U metodičkoj strukturi časa monograke obrade štampanog slova mogu postojati sljedeće povezane etape i prožete etape rada:
- UVODNI PRISTUP GLASU (psihopedagoška, motivaciona, jezička prezentacija)
- OBRADA GLASA (identifikovanje i izdrvajanje glasa, isticanje cilja rada na času, povezivanje sa glasovima u prirodi, izgovaranje ili artikulacija glasa, uočavanje glasa u raznim oblicima)
- OBRADA SLOVA (pokazivanje, opis i učenje slova, identifikacija slova u raznim riječima, komparacija sa drugim slovima, samostalno oblikovanje slova, pisanje slova)
- ČITANJE (slaganje riječi u kojima je zastupljeno slovo na slovarici, ščitavanje novog slova, ščitavanje i čitanje dodavanjem i oduzimanjem – zamjenjivanjem slova) ČITANJE I INTERPRETACIJA TEKSTA U KOJIMA JE VRLO FREKVENTNO SLOVO (iz bukvara, početnice, radne sveske, zbirke tekstova, nastavnih listića, dječije štampe); VJEŽBE RAZLIČITIH VRSTA ČITANJA TEKSTA (glasno, naizmjenično ili štafetno, horsko, izražajno, u sebi, itd.)
- SAMOSTALNI STVARALAČKI RAD (sastavljanje riječi od zadatih slova i rečenica od od zadatih riječi, crtanje i ilustrovanje, rješavanje rebusa i ispunjavljki, pisanje riječi, dopisivanje započete rečenice, rad na deformisanom tekstu)
- DOMAĆI ZADATAK (ponekad diferencirani)
- Orjentacioni tok monografske obrade pisanog slova:
- Pokazivanje i uočavanje oblika pisanog slova,
- Učiteljsko pokazivanje načina pisanja slova uz objašnjenja njegove strukture (kosa, uspravna, vodoravna crta, desni polukrug)
- Učiteljevo pisanje elemenata pisanog slova na tabli (učenici pišu po klupi)
- Nekoliko učenika (pojedinačno, naizmjenično) pišu slovo na tabli (umjesto učitelja)
- Učenici pišu slovo u sveskama ne prekidajući potez
- Povezivanje novog slova sa ostalim slovima u raznim riječima.
- Pisanje velikog pisanog slova (upoređivanje sa sštampanim i sličnim pisanim slovima)
- Pisanje velikog slova na početku imena i rčenica.
Nema komentara:
Objavi komentar