Tokom drugog polugodišta nastavljamo i intenziviramo
usavršavanje učeničkog čitanja kako bi djeca čitala što tečnije, prirodnije,
brže, ljepše. Sposobnosti čitanja razvijaju se čitanjem, pa je potrebno
zainteresovati učenike da sve više čitaju. Neophodno je obezbijediti dovoljno
nepoznatih prikladnih tekstova, zanimljivog sadržaja, pisanih lijepim stihom i
na interesantan način.
Radeći po kompleksnom postupku, učenici (u ovoj etapi
nastave) prvo samostalno, svako za sebe, pročitaju nepoznati tekst i neobrađeni
tekst sa zadatkom da ga dobro zapamte kako bi ga što tačnije prepričali. Jednim
takvim čitanjem učenik ne može da nauči tekst napamet pa će ga prepričavati
stvarno “svojim riječima“ odnosno iznoseći činjenice iz teksta logičkim
redosljedom, u jednoj cjelini, a ne fragmentarno. Ovakvim sistematskim
vježbanjem usavršava se logika čitanja i sposobnost shvatanja, razumijevanja i
pamćenja sadržaja samostalno pročitanog teksta.
U tom cilju izdvajamo sljedeće vježbe:
- Prepričavanje sa proširivanjem sadržaja (tj. Dodavanje pojedinosti kojih nije bilo u tekstu)
- Prepričavanje u 3. licu sadržaja koji je u tekstu u 1. licu
- Prepričavanje po ulogama raznih ličnosti iz određenog teksta
Takve vježbe doprinose razvoju dječijih izražajnih
sposobnosti. Navedene vježbe pozitivno utiču i na dječije jezičko stvaralaštvo,
njihov obrazovni nivo, intelektualne sposobnosti, obogaćivanje
moralno-humanističkih umjetničko-estetskih i ostalih ličnih potencijala.
Krajem drugog polugodišta skoro svi učenici petog razreda treba
da pravilno i prirodno čitaju nepoznati ili novi tekst uz neposredno shvatanje
i usvajanje sadržaja, da lijepo i logički povezano prepričaju pročitani tekst,
te da su zainteresovani za samostalno čitanje dječije literature.
Nema komentara:
Objavi komentar