Reklame odobrio Google

četvrtak, 9. siječnja 2014.

Izgrađivanje pravilne tehnike čitanja i razumijevanja pročitanog teksta

Tokom ove etape nastave nastojimao da učenici ovadaju čitanjem kao sredstvom saznavanja i da istovremeno prema svojim mogućnostima koriste čitanje u cilju učenja, Organizuju se intenzivna vježbanja učenika u prirodnom čitanju sa neposrednim razumijevanjem sadržaja lakših nepoznatih tekstova. Vježbanjem se oslaanjaju na razvijenu sposobnost pamćenja, sklonost za oponašanje i učeničku radoznalost za novo. Svakodnevno se obezbijeđuju listići sa novim tekstovima nepoznatog sadržaja.

U toku izgrađivanja tehnike čitanja i osposobljavanja učenika za razumijevanje sadržaja teksta, zastupljeni su sljedeći oblici vježbanja:
  • Zajedničko ili horsko čitanje u cilju savladavanja tehnike čitanja
  • Individualno čitanje za sebe da bi učenik upoznao sadržaj datog teksta
  • Individualno glasno čitanje radi provjeravanja i eventualnog korigovanja grešaka u čitanju.


Tempo horskog čitanja određuje se prema mogućnostima učenika. U početku se odvija sporo ščitavanje, a kasnije se postepeno postiže brzina polaganog govora. Horsko ščitavanje postepeno prelazi u čitanje tako što učenici počnu da čitaju kratke jednosložne riječi koje često ponavljaju u tekstovima, a poslije čitaju poznatije dvosložne i trosložne riječi otvorenih slogova, pa tek onda teže i due riječi.

Neophodno je izgrađivati sljedeće komponente i kvalitete učeničkog čitanja:
  • Pravilnu artikulaciju (jasno i pravilno izgovaranje glasova u riječima)
  • Dobru dikciju (pravilno i lijepo izgovaranje riječi u rečenici)
  • Pravilnu intonaciju

Česta greška u dječijoj artikulaciji je „gutanje“ završetka riječi i rečenica. Greške  u dikciji su:
  • Naglašeno otezanje prvog sloga
  • Naglašeno izgovaranje posljednjeg sloga i jednosložnih riječi
  • Prelaženje preko tačke
  • Naglo spuštanje glasa na kraju rečenice


Greške u intonaciji su čitanje povišenim i jednolinijskim glasom, slogovanje, itd.

Naizmjenično čitanje „štafetno“ nije toliko efikasno te se primjenjuje u što manjoj mjeri.
Izuzetnu pažnju treba posvetiti dječijem individualnom čitanju za sebe kako bi u početku samostalno shvatili sadržaj, a poslije da sadržaj prvim čitanjem što bolje zapamte. Poslije čitanja dva-tri zajednička postavljena teksta, slijedi obrada kratkih tekstova koje je učitelj unaprijed prirpemio i napisao na plakati ili na tabli, a djeca treba da pokušaju saznati sadržaj teksta samostalnim čitanjem. Učitelj zatim postavlja direktna pitanja. Napredniji učenik priča cijeli sadržaj priče, zatim se tekst zajednički ščitava u cilju vježbanja lijepog čitanja.


Učeniku se daju svakodnevno novi tekstovi na kojima se zajednički radi, ali se boljim učenicima daju povremeno složeniji i interesantniji zadaci, a slabijim učenicima priža adekvatna dopunska pomoć. Ova etapa traje do kraja prvog polugodišta. Svaki učenik treba da poznaje sva slova, da ovlada tehnikom čitanja do nivoa da čita tečno, da ovlada pravilnom artikulacijom, dikcijom i intonacijom, da čita prirodnom brzinom slično laganom govoru uz mogućnost pravilnog ščitavanja težih dužih i nepoznatih riječi, da je osposobljen za samostalno čitanje sa neposrednim razumjevanjem sadržaja kraćih nepoznatih tekstova što može da pokaže prepričavanjem takvog teksta u cjelini.

Nema komentara:

Popularni postovi