Reklame odobrio Google

četvrtak, 9. siječnja 2014.

Usvajanje slova u procesu ščitavanja riječi i kraćih rečenica

Na prvom času ove etape nastave pokazuju se slova uz korištenje razredne ilustrovane slovarice. Na toj slovarici nacrtano je štampano slovo, a iznad njega data je ilustracija, tj. slika predmeta u čijem nazivu se na početku nalazi slovo. Tri dana upotebljava se samo razredna ilustrovana slovarica pomoću koje redamo jedno po jedno slovo na vidno mjesto, a djeca ih horski čitaju, izgovarajući pravilno glas po glas, kao u pripremnom periodu. Na početku treba objasniti sličicu iznad slova, jer ona služi kao podsjetnik ako se neko dijete brzo ne sjeti nekog slova.

Zatim se prelazi na ščitavanje jednosložnih i  dvosložnih riječi sa otvorenim slovima, a kasnije se slažu višečlane riječi.
Poslije kolektivnog rada na razrednoj slovarici, prelazi se na upotrebu dječije individualne ilustrovane slovarice. Ovdje se još povećavaju mogućnosti za individualizovan dar učenika jer će neki od njih biti u prilici da postepeno uče sva slova, a oni koji znaju određen broj slova usvajaće preostala. Prvim vježbama uvodimo učenike u proces čitanja na slovarici, a poslije se osamostaljuju da sastavljaju riječi i rečenice po izboru.


Naročito su zanimljive stvaralačke igre slovima gdje se mijenjanjem, izostavljanjem i dodavanjem slova u određenoj riječi dobijaju riječi vrlo različitog značenja. U ovoj fazi svaku samostalnu riječ ščitavaju svi učenici zajedno sa učiteljem i pojedinačno, da bi vježbali pravilno ščitavanje. Prilikom početnog vježbanja i ščitavanja ne treba otezati glasove više nego što je nužno, ali ne treba ni insistirati na brzini dječijeg ščitavanja.

Nakon 10-15 dana rada na slovaricama, učenici su osposobljeni za složenije aktivnosti, pa učitelj organizuje vježbe samostalnog i stvaralačkog rada učenika:
  • Učitelj ispriča bajku ili priču, a učenici na slovaricama sastavljaju imena lica. Napredniji učenici sastave poneku rečenicu ili svoju misao koja se odnosi na sadržaj priče.
  • Sastavljanje naslova i nekog stiha obrađene memorisane pjesme
  • Učitelj stavi na flanelograf razne aplikacije, svaki učenik bira po jednu aplikaciju i smišlja jednu ili više rečenica o tom predmetu i slaže ih od slova sa svoje slovarice
  • Učitelj napiše na tabli nazive predmeta, a svaki učenik za sebe pročita te nazive, nacrta u sveskama odabrani predmet, smisli i ispod crteža štampanim slovima napiše rečenicu o njemu.
  • Učenici o njemu smišljaju rečenice u vezi sa posmatranim predmetom, zbivanjem u okolivi, sadržajem slike, ispisuju ih štampanim slovima u slikama ili slažu na slovaricama, itd.

Učitelj prepisuje na tabli najzanimljivije i najljepše rečenice, a zatim ih učenici obavezno ščitavaju horski i pojedinačno.

Slijedi etapa nastave u kojoj učitelj (ćuteći), zapisuje na tabli riječi štampanim slovima, a djeca sama, svako za sebe poluglasnim čitanjem prate pisanje. U toku ove etape organizuju se vježbe za osamostaljivanje u čitanju kratkih rečenica sa neposrednim razumjevanjem rečenica.

Npr:
  • Djeca govore ono što on napiše na tabli: „lijeva ruka, knjiga“
  • Ulazeći u učionicu dok to sva djeca i ne primjećuju, obraća im se pišući na tabli „Dobar dan, mir, sjedite, itd“
  • Ponekad napiše neko pitanje: „ Ko nije došao u školu?“
  • Može da pita učenike da o čemu oni žele da im on piše, a da oni čitaju


Stalno treba provjeravati shvatanje pročitanog sadržaja.
Preporučljivo je motivisati djecu da van škole čitaju sve što ima je dostupno.
Npr: imena ulica, naselja,prodavnica, plakate, etikete na proizvodima, natpise u štampi, da sakupljaju rečenice iz časopisa koje mogu da pročitaju i shvate, te da ih lijepe i ilustruju u svojim sveskama.

Napredovanje svakog učenika može se provjeriti testovima (po formi) sličnim onima za ispitivanje predznanja iz oblasti poznavanja slova i čitanja.

Etapa u usvajanju slova u procesu ščitavanja riječi i kraćih rečenica traje oko mjesec dana, a u nekim slučajevima može se pojaviti odstupanje jednu do dvije nedelje. Ovaj period završen je kada svi učenici u odjeljenju poznaju skoro sva velika i mala štampana slova, kada oni sa lakoćom slažu i ščitavaju riječi na običnim slovaricama i kada skoro svi učenici mogu samostalno da pročitaju i shvate smisao lakše rečenice.


Nema komentara:

Popularni postovi