Na prvom času ove etape nastave pokazuju se slova uz
korištenje razredne ilustrovane slovarice. Na toj slovarici nacrtano je štampano
slovo, a iznad njega data je ilustracija, tj. slika predmeta u čijem nazivu se
na početku nalazi slovo. Tri dana upotebljava se samo razredna ilustrovana
slovarica pomoću koje redamo jedno po jedno slovo na vidno mjesto, a djeca ih
horski čitaju, izgovarajući pravilno glas po glas, kao u pripremnom periodu. Na
početku treba objasniti sličicu iznad slova, jer ona služi kao podsjetnik ako
se neko dijete brzo ne sjeti nekog slova.
Zatim se prelazi na ščitavanje jednosložnih i dvosložnih riječi sa otvorenim slovima, a
kasnije se slažu višečlane riječi.
Poslije kolektivnog rada na razrednoj slovarici, prelazi se
na upotrebu dječije individualne ilustrovane slovarice. Ovdje se još povećavaju
mogućnosti za individualizovan dar učenika jer će neki od njih biti u prilici
da postepeno uče sva slova, a oni koji znaju određen broj slova usvajaće
preostala. Prvim vježbama uvodimo učenike u proces čitanja na slovarici, a
poslije se osamostaljuju da sastavljaju riječi i rečenice po izboru.
Naročito su zanimljive stvaralačke igre slovima gdje se
mijenjanjem, izostavljanjem i dodavanjem slova u određenoj riječi dobijaju
riječi vrlo različitog značenja. U ovoj fazi svaku samostalnu riječ ščitavaju
svi učenici zajedno sa učiteljem i pojedinačno, da bi vježbali pravilno
ščitavanje. Prilikom početnog vježbanja i ščitavanja ne treba otezati glasove
više nego što je nužno, ali ne treba ni insistirati na brzini dječijeg
ščitavanja.
Nakon 10-15 dana rada na slovaricama, učenici su
osposobljeni za složenije aktivnosti, pa učitelj organizuje vježbe samostalnog
i stvaralačkog rada učenika:
- Učitelj ispriča bajku ili priču, a učenici na slovaricama sastavljaju imena lica. Napredniji učenici sastave poneku rečenicu ili svoju misao koja se odnosi na sadržaj priče.
- Sastavljanje naslova i nekog stiha obrađene memorisane pjesme
- Učitelj stavi na flanelograf razne aplikacije, svaki učenik bira po jednu aplikaciju i smišlja jednu ili više rečenica o tom predmetu i slaže ih od slova sa svoje slovarice
- Učitelj napiše na tabli nazive predmeta, a svaki učenik za sebe pročita te nazive, nacrta u sveskama odabrani predmet, smisli i ispod crteža štampanim slovima napiše rečenicu o njemu.
- Učenici o njemu smišljaju rečenice u vezi sa posmatranim predmetom, zbivanjem u okolivi, sadržajem slike, ispisuju ih štampanim slovima u slikama ili slažu na slovaricama, itd.
Učitelj prepisuje na tabli najzanimljivije i najljepše
rečenice, a zatim ih učenici obavezno ščitavaju horski i pojedinačno.
Slijedi etapa nastave u kojoj učitelj (ćuteći), zapisuje na
tabli riječi štampanim slovima, a djeca sama, svako za sebe poluglasnim
čitanjem prate pisanje. U toku ove etape organizuju se vježbe za
osamostaljivanje u čitanju kratkih rečenica sa neposrednim razumjevanjem
rečenica.
Npr:
- Djeca govore ono što on napiše na tabli: „lijeva ruka, knjiga“
- Ulazeći u učionicu dok to sva djeca i ne primjećuju, obraća im se pišući na tabli „Dobar dan, mir, sjedite, itd“
- Ponekad napiše neko pitanje: „ Ko nije došao u školu?“
- Može da pita učenike da o čemu oni žele da im on piše, a da oni čitaju
Stalno treba provjeravati shvatanje pročitanog sadržaja.
Preporučljivo je motivisati djecu da van škole čitaju sve
što ima je dostupno.
Npr: imena ulica, naselja,prodavnica, plakate, etikete na
proizvodima, natpise u štampi, da sakupljaju rečenice iz časopisa koje mogu da
pročitaju i shvate, te da ih lijepe i ilustruju u svojim sveskama.
Napredovanje svakog učenika može se provjeriti testovima (po
formi) sličnim onima za ispitivanje predznanja iz oblasti poznavanja slova i
čitanja.
Etapa u usvajanju slova u procesu ščitavanja
riječi i kraćih rečenica traje oko mjesec dana, a u nekim slučajevima može se
pojaviti odstupanje jednu do dvije nedelje. Ovaj period završen je kada svi
učenici u odjeljenju poznaju skoro sva velika i mala štampana slova, kada oni
sa lakoćom slažu i ščitavaju riječi na običnim slovaricama i kada skoro svi
učenici mogu samostalno da pročitaju i shvate smisao lakše rečenice.
Nema komentara:
Objavi komentar