Usavršavanje vještina navika i sposobnosti efikasnog čitanja
ne može se ni zamisliti bez treninga brzine čitanja u sebi sa potpunijim
razumijevanjem osnovnog smisl pročitanog teksta. Svi oni mogu vježbanjem
povećati svoju brzinu čitanja i uspješnost u razumijevanju pročitanog teksta,
od čega mogu imati koristi u učenju, profesionalnom radu, rješavanju ličnih,
porodičnih i društvenih problema, kao i u sadržajnijem provođenju vremena.
Trening brzine čitanja u sebi sastoji se od niza jednostavnih
i nešto složenijih tehnika vježbanja:
- TEHNIKA JEDNOG REDA – sastoji se u čitanju onoliko riječi u istom trenutku koliko čitalac može obuhvatiti jednim pogledom u istom redu. Takav postupak neopravdano je spor, jer je ljudsko oko sposobno da odjednom obuhvati više riječi
- TEHNIKA OLOVKE – vježba praćenja i pokazivanja olovkom redova na dole po sredini stranice. Prihvatljivija je od pokazivanjem prstom pročitanoh riječi.
- TEHNIKA KARTE – odvikavanje od vraćanja na prethodno već pročitane redove. Kako se očima prelazi sredina stranice na dole, povlačenjem karte zaklanjaju se već pročitani redovi i tako se spriječava vraćanje na prethodni red.
- TEHNIKA DVA REDA – istovremeno se pogledom obuhvataju ili čitaju dva reda teksta. Umjesto da se pogled usmjeri u centar svakog reda, treba ga fiksirati na sredinu prostora između dva reda i obuhvatiti što više tekstova prve dvije linije.
- TEHNIKA ODREĐIVANJA BRZINE – unaprijed samostalno ograničeno vrijeme za čitanje određenog teksta. Uslovljeno brojem riječi u tekstu i tempom koji čitalac procjenjuje da može postići.
Shvatanje smisla bez vježbanja ponavljanja riječi jeste
jedna od najsuptilnijih tehnika vježbanja brzog čitanja u sebi. Primjenom ove tehnike, čitalac pokušava da „u umu“
sagleda suštinu teksta koji čita. Ne misli o tome koje su to riječi, već misli
o njihovom suštinskom značenju i pokušava da njihovu suštinu poveže sa onim što već zna i da to unese u svoj
sistem saznanja, shvatanja i iskustva u obavljanju određenog posla, doživljavanja
i zbivanja, objašnjavanju fenomena i slično.
Brzo čitanje sa razumijevanjem suštinskog značenja teksta
može se vježbati mjerenjem ritma čitanja prema potrebi:
- Ubrzavanja tempa čitanja prema brzini materije
- Usporavanje ritma čitanja kada za tim postoji potreba
Čitalac može sam sebi dozvoliti usporavanje ritma čitanja
posebno kada čita složenije dijelove teksta. Lagano usporavanje čitanja
smanjuje šanse da se propusti smisao pročitanog. Slobodno smanjenje brzine
čitanja metodički je opravdan kada želimo da budemo sigurni da ništa važno ne
propuštamo. Kada hoćemo da smanjimo rizik podizanja napetosti usljeed brzog
čitanja.
Nema komentara:
Objavi komentar