Savladavanje i usavršavanje pisanja za većinu učenika mnogo
je teže nego usvajanje početnog čitanja.
Usavršavanje početnog pisanja vrši se u okviru vježbi:
- Prepisivanje
- Diktat
- Odgovori na pitanja
- Dopisivanje nepotpunih rečenica
- Pričanje na osnovu slika
- Samostalnosastavljanje rečenica
- Slobodno prepričavanje kraćih tekstova
Najjednostavnija vježba usavršavanja početnog čitanja i
pisanja je prepisivaje pravilno oblikovanim i povezanim pisanim slovima
štampanih rečenica i kraćih odlomaka pogodnih tekstova. Tako se:
- poboljšava tehnika pravilnog pisanja (ortografija)
- uče osnovna pravopisna pravila (fonetske zakonitosti i interpunkcija)
- bogati se aktivni i pasivni riječnik (leksika)
- ovladava rečenicom kao osnovnom misaonom i govornom cjelinom
Diktatom se provjerava nivo usvojenosti vještine pisanja.
Njime se utiče i na usvajanje osnovnih pravopisnih pravila, uvježbavanje
čitkosti, urednosti i brzine pisanja. Takvi zadaci ostvaruju se različitim varijantama
diktata kao što su:
- predusretanje grešaka
- dopunjavanje započetih rečenica
- kontrolni diktat ili autodiktat
Pod pismenim odgovaranjem na pitanja ne podrazumijevaju se
ispisivanje odgovora na međusobno nezavisna pitanja. Poslije govorne vježbe
daju se smisaono nezavisna pitanja, rečenice, sintagme, pojedine riječi i na
osnovu jih učenici smišljaju odgovore koji treba da predstavljaju
sadržajno-misaonu i govorno-stilsku cjelinu.
Nakon pismenog prepričavanja odgovarajućeg govornog
sadržaja, ili teksta po zajedničkom planu, može se organizovati i slobodno
prepričavanje sadržaja lektire, crtanih filmova, odabranih sadržaja iz školskog
lista i dječije štampe. Pismenom opisivanju slike obično prethodi govorna
vježba. Učenici mogu da nacrtaju (oboje) određeni predmet, lice, zbivanje, i da
ga pismeno objasne ispisivanjem riječi sintagmi, rečenica, stvarajući
svojevrsnu kombinaciju likovne ilustracije, pisanog teksta.
Kombinacijom pričanja i opisivanja učenika počinju da
samostalno sastavljaju rečenice o nekoj temi, što je naviši domet u njihovom
pismenom izražavanju.
Učitelj treba da priprema individualne zahtjeve za prvačiće
pojedinih kategorija uspješnosti, počev od prepisivanja jednostavnih rečenica
(za slabije) do pisanja slobodnih sastava za najbolje učenike.
Nema komentara:
Objavi komentar